Pancakes a la Chambers

Idag åt vi pannkakor till frukost. Det har länge vart vår helgtradition när vi bor hos pappa men nu har det varit så länge sen sist, det var nog före sommaren som de slutade sälja vår älskade pannkaksmix på Sabis så vi helt kom ur vår vana. Men imorse så mådde jag jättedåligt och sa till pappa att det som kunde få mig att må bättre var pannkakor så han körde enda till Tippen o köpte mixen!

Nu undrar ni säkert vad vi är för några som inte kan laga pannkakor utan pulver-mix men då ska jag säga er att de pannkakor vi gör hemma hos oss inte är några vanliga pannkakor, de är Amerikanska pannkakor, och gjorda på vårt egna speciella vis :) Nu tänkte jag ha en liten pannkaks-skola här i min lilla blogg, för ni måste faktiskt pröva dessa unika och underbara pannkakor!

 
Detta är mixen vi använder, finns oftast att köpa på ICA. Vi följer inte anvisningarna på baksidan utan häller i typ 3 dl pulver och blandar med lite vatten o lite mjölk tills det blir en tjock smet, det ska vara rätt tungt att veva.

 
Ugnen ska va på lite mer än hälften av värmen, häll sen i smör (ej oliv olja, måste vara riktigt fett, och mycket!) och sedan är det bara att hälla ut smeten i så stora "pölar" som man vill att pannkaorna ska bli, men de kommer växa lite på höjden.

 
Det kan vara lite svårt att veta när man ska vända på dem. Om man är osäker kan man lyfta lite på dem med stekspaden och se om de fått sin fina färg än (se bild 2). Om de har det är det bara att kalla in sin kock-assistent (i mitt fall C-J) och låta honom/henne vända pannkakorna.

 
När pannkakorna är klara, och varken degiga i mitten eller på sidorna, så är det bara att hugga in. Se så tjock och god den är! På bild 2 ser ni special syrapen som vi importerar ifrån USA, bara för våra älskade pannkakor. Den är underbart god, men det går också bra med syrapen som görs av samma märke som pulver mixen och finns att köpa på en ICA när dej :P

 
Och det viktigaste av allt; var uppfinningsrika i ert pannkakslagande! <3

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Hanes

Hoppas jag är inkluderad som en del av Chambersfamiljen :) haha, vad kallar man dem små mini pancakesarna? coins? kommer inte ihåg. kommer till dig i helgen jules, då blir det en riktig pancake helg:) PUSS

2008-09-18 @ 23:03:38
URL: http://hanes.blogg.se/
Postat av: Julia

Självklart saris :)

Dom små pannkakorna heter "silver dollars", det får du inte glömma bort!

pusss

2008-09-25 @ 19:58:21
URL: http://juliskulis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0